تاریخچه پول فلزی و سکه و سکههای یادبود
قیمت سکه
تاریخچه پول فلزی و سکه
پول
فلزی کشف شده در جهان در موهنجودارو (در پاکستان فعلی) بدست آمدهاست که
حدود ۵۰۰۰ سال پیش تهیه شدهاست. در شوش در جنوب غربی ایران حلقههای متعلق
به ۴۰۰۰ سال پیش در کشفیات باستانشناسی فرانسویان بدست آمدهاست؛
کهنترین سکه یافت شده در جهان متعلق به سناخریب پادشاه آشور است که حدود
۲۷۰۰ سال پیش تهیه شدهاست. در همین حدود (۲۷۰۰–۲۶۰۰ سال پیش) در لیدیه
(واقع در ترکیه کنونی) سکههای از جنس الکتروم ضرب شد. سکههای که شاهنشاه
لیدیه رواج داد بنابر نام شاهنشاه یعنی کرزوش به کرزویید (کرزوسی) معروف
گشت. بعد از فتح لیدیه توسط کورش بزرگ شاهنشاه ایرانی این سکههای در ایران
آن زمان (۲۵۵۰ سال پیش) رواج یافت. در زمان داریوش بزرگ وی سکههای دریک
طلا و سیگل یا شِکِل نقره ضرب کرد.
سکههای یادبود
سکههای
یادبود سکههایی هستند که در مناسبتهای مذهبی و سیاسی خاص یا در
گرامیداشت چهرههای علمی و فرهنگی هر کشور ضرب میشوند. سکههای یادبود
میتوانند در قالب سکههای رایج کشور یا به صورت سکههای نقره و طلای
یادبود که در گردش نیستند باشد. سکه یک ریالی (FAO) در سالهای ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱
و ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳.
سکه ده ریالی (FAO) سال ۱۳۴۸.
سکههای ۱ و۲ و۵ و ۱۰ و ۲۰ ریالی پنجاهمین سال سلطنت پهلوی ۱۳۵۵. (روی سکهها تاریخ ۲۵۳۵ شاهنشاهی ضرب شدهاست).
سکه ۲۰ ریالی بازیهای آسیایی تهران ۱۳۵۳.
سکه ۲۰ ریالی (FAO) سال ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷.
سکه ۲۰ ریالی یادبود پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک ملی ایران (شهریور ۱۳۵۷).
قیمت طلا
بررسی و معرفی ای از تاریخچه خودرو
شاید بتوان اولین ایدهٔ مکتوب در
مورد وسیلهٔ نقلیهای را که بدون نیروی انسان یا حیوانات قادر به حرکت
باشد، در ایلیاد اثر هومر یافت.
قیمت خودرو
در
قسمتی از رمان، هفاستوس (خدای آتش و فلزکاری) یک سهچرخهٔ متحرک میسازد و
از آن برای جابجایی استفاده میکند. ∗ اما در عالم واقع، این وسیله برای
اولین بار در سال ۱۶۷۸ توسط پدر فردیناند فربیست مبلغ مسیحی بلژیکی در چین
طراحی و ساخته شد که توسط بخار کار میکرد. این خودرو اولیه ۶۵ سانتیمتر
طول داشت و به عنوان وسیله سرگرمی برای امپراتور چین ساخته شده بود. اولین
اتومبیل واقعی با نیروی بخار که برای جابجائی انسان و بار بکار گرفته شد در
سال ۱۷۶۷ توسط نیکلاس جوزف کان فرانسوی طراحی و ساخته شد. خودرو کان
میتوانست ۴ تن بار به همراه ۲ خدمه را با سرعت ۷/۸ کیلومتر بر ساعت به
حرکت درآورد. اولین تصادف خودروئی جهان نیز با این خودرو در سال ۱۷۷۱ اتفاق
افتاد.[نیازمند منبع]
موتور احتراقی در سال ۱۸۶۰ میلادی بهوسیلهٔ
یک بلژیکی به نام اتین لونوار اختراع شد. پس از آن، روند تکامل صنعت
خودروسازی تداوم یافت و در بین سالهای ۱۸۶۰ تا ۱۹۷۰ میلادی در اروپا
اختراعات مختلفی به وسیله چند تن از مهندسان انجام گرفت.
سال ۱۸۸۶
بعنوان سال تولد اتومبیلهای مدرن امروزی شناخته میشود، کارل بنز مخترع
آلمانی در این سال بنز پتنت-موتورواگن را عرضه نمود. از سال ۱۹۰۸ که فورد
مدل تی توسط هنری فورد طراحی و ساخته شد، بسرعت اتومبیلهای موتوری جای خود
را به کالسکهها دادند.
نخستین خودرو با موتور برون سوز یک موتور
کوچک بود که بر روی یک گاری کوچک نصب شد. این خودرو را زیگفرد مارکوس در
سال ۱۸۷۴ میلادی در شهر وین ساخت. موتور این وسیله نقلیه، موتور بخاری یا
موتور برون سوز نام گرفت. اما بهتدریج موتورهای برونسوز تبدیل به موتورهای
درونسوز گردیدند. در موتورهای درونسوز، مخلوط هوا و گاز در داخل سیلندر به
وسیله جرقه محترق میگردد. اولین نمونه موتور احتراق داخلی را یک مهندس
آلمانی به نام نیکلاس اتو ساخت. موتورهای امروزی، در حقیقت نمونه تکامل
یافته این موتور محسوب میشوند.
اختراع خودرو به کارل بنز نسبت داده
میشود. او در سال ۱۸۸۵ موفق به ساخت اولین خودرو با موتور احتراقی گردید.
در سال ۱۸۸۸ برتا بنر همسر کارل بنز اولین سفر خودروئی را با خودرو سه چرخ
ساخت بنز انجام داد. در این سفر او فاصله ۱۰۶ کیلومتری مانهایم تا
فورتزهایم را برای برگرداندن فرزندانش ریچارد و یوگن بصورت رفت و طی کرد.
او دلیل این سفر را دیدار مادرش در فورتزهایم ذکر کرد ولی در حقیقت هدف او
از این سفر نشان دادن قابلیتهای خودرو بود.
درعین حال، برخی به
اشتباه، هنری فورد را به عنوان مخترع خودرو میدانند. این اشتباه به این
خاطر رخ میدهد که هنری فورد، در واقع، ایدهٔ تولید اتومبیل ارزان قیمت را
تحقق بخشید و استفاده از خودرو را در مقیاس گسترده و توسط مردم عادی
امکانپذیر نمود. هنری فورد در سال ۱۸۹۱ یک موتور کوچک گازوئیلی طراحی کرد و
سه سال بعد، یک ماشین گازوئیلی ساخت که به نام کالسکه بدون اسب شناخته
میشود. ۵ سال بعد، هنری فورد طراحی ماشینهای موسوم به مدل A و مدل T را
آغاز کرد. او سرانجام توانست خط تولید و مونتاژ این اتومبیلها را توسعه
دهد تا تولید ماشینها سریعتر و اقتصادیتر شود. مدل T اتومبیلی بود که در
همه جای اروپا بهراحتی استفاده میشد و موتورش آنقدر قوی بودکه در
زمینهای ناهموار به راحتی حرکت میکرد. این اتومبیل، به سادگی تعمیر میشد
و حتی یک کشاورز با کمی دقت میتوانست قطعات معیوب آن را عوض کند. قیمت
این اتومبیل در آن زمان، ۸۵۰ دلار بود. این قیمت اگرچه نسبت به درآمد
مردمان عادی، قیمت بالایی محسوب میشد، ولی نسبت به اتومبیلهای زمان خودش
بسیار ارزان بود.
در سال ۲۰۱۰ شمار اتومبیلهای فعال در سراسر جهان
از رقم ۱ میلیارد خودرو عبور کرد، که نسبت به سال ۱۹۸۶ که شمار آنها ۵۰۰
میلیون دستگاه بود، به میزان دو برابر افزایش داشته است. تعداد روند تولید
اتومبیلها بسرعت افزایش دارد، که بیشترین نرخ رشد اتومبیل مربوط به
کشورهای چین، هند و سایر کشورهای تازه صنعتیشده میباشد.
چندی از مقاطع بسیار مهم و تحولات اساسی در تاریخچه خودرو[نیازمند منبع]:
سال ۱۷۶۷ میلادی: ساخت اولین وسیله نقلیه خودروئی قابل استفاده توسط کان
سال ۱۸۷۶ میلادی: ساخت موتور چهارزمانه توسط اتو و لانگن
سال ۱۸۸۳ میلادی: ساخت موتور کاربوراتوردار با دور زیاد توسط دیملر
سال ۱۸۸۴میلادی: ساخت اولین موتور سیکلت با قدرت ۲/۱ اسب بخار توسط دیلمر
سال ۱۸۸۵ میلادی:ساخت اتومبیل سه چرخه با دستگاه اشتعال برقی توسط بنز
سال ۱۸۹۳ میلادی: ساخت کاربراتورردولف دیزل
سال ۱۹۰۰ میلادی: طراحی ساختمان کلی اتومبیل به نحوی که امروزه هم رایج است
سال ۱۹۲۴ میلادی: ساخت یک خودرو با استفاده از موتور دیزل توسط کارخانه بنز
سال ۱۹۵۷ میلادی: ساخت موتور وانکل
قیمت ماشین
آنالیز کردن و بررسی شبکههای اجتماعی
آنالیز شبکههای اجتماعی
(مرتبط با نظریه شبکهها) به عنوان یک تکنیک کلیدی در جامعهشناسی،
انسانشناسی، جغرافیا، روانشناسی اجتماعی، جامعهشناسی زبان، علوم
ارتباطات، علوم اطلاعات، مطالعات سازمانی، اقتصاد و زیستشناسی مدرن همانند
یک موضوع محبوب در زمینهٔ تفکر ومطالعه پدیدار شدهاست.
تلگرام
بالغ
بر یک قرن است که مردم، شبکهٔ اجتماعی مجازی را برای اشارههای ضمنی به
مجموعه روابط پیچیده میان افراد درسیستمهای اجتماعی در تمامی مقیاسها از
روابط بین فردی گرفته تا بینالمللی مورد استفاده قرار میدهند. در سال
۱۹۴۵ J. A. Barnesبرای نخستین بار از اصطلاح قاعدهمند برای مشخص کردن
الگوهایی از رشتهها استفاده کرد که مفاهیم را مشخص میکنند و به صورت رایج
توسط عموم و دانشمندان علوم اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد: گروههای
محدود (مانند: قبایل و خانوادهها) و طبقات اجتماعی (مانند: جنسیّت و
قومیت).[۲]
آنالیز شبکههای اجتماعی از طریق احکام نظری و روشها و
تحقیقهای مربوط به آن از یک صنعت ضمنی به معبری تحلیلی برای پارادایمها
تغییر یافتهاست. برهانهای تحلیلی از کل گرفته تا جزء؛ از ساختار گرفته تا
روابط و افراد، از اخلاق گرفته تا رفتار همگی شبکههای سراسری را مورد
بررسی قرار میدهند که در آنها، همهٔ رشتهها شامل روابط ویژهای در میان
جمعیتِ تعریف شدهاند و یا شبکههای فردی را مورد بررسی قرار میدهند که
شامل رشتهها یی است که افراد مشخصی آنها را دارند از قبیل انجمنهای
خصوصی.[۳]
گرایشهای تحلیلی متعددی آنالیز شبکههای اجتماعی را تمیز
میدهند: هیچ فرضی وجود ندارد که گروهها، بلوکهای بنا کنندهٔ اجتماع
هستند:[۴] این معبر برای مطالعهٔ سیستمهای اجتماعی با محدودیت کمتر باز
است از اجتماعات غیر محلی گرفته تا لینکهای درون وبگاهها.
آنالیز
شبکههای اجتماعی علاوه بر سروکارداشتن با اشخاص (افراد، سازمانها،
ایالات) به عنوان واحدهای گسستهٔ تحلیل، برروی چگونگی ساختار رشتهها که
اشخاص و روابط میان آنها را تحت تأثیر قرار میدهد نیز تمرکز میکند.
برخلاف
تحلیلهایی که بر این فرض استوارند که هنجارهای اجتماعی تعیین کنندهٔ
رفتارها هستند، آنالیز شبکههای اجتماعی به بررسی وسعت تأثیرگذاری ساختار و
ترکیب رشتهها بر هنجارها میپردازد.
شکل یک شبکهٔ اجتماعی به
تعیین میزان سودمندی شبکه برای افراد آن شبکه کمک میکند. به طور جزئی
شبکههای محکم برای اعضایشان نسبت به شبکههایی که تعداد زیادی اتصالات
ضعیف برای افراد خارج از شبکهٔ اصلی دارند، کمتر مفید واقع میشوند. بیشتر
شبکههای باز با اتصالات اجتماعی و رشتههای ضعیف، شانس بیشتری برای دسترسی
به ایدهها و دستآوردهای جدید نسبت به شبکههای بسته با رشتههای طویل
فراهم میآورد. به بیان دیگر گروهی از دوستان که تنها دارای ارتباط با
یکدیگر هستند، اطلاعات و دستآوردهای یکسانی را به اشتراک میگذارند. اما
گروهی از افراد که دارای ارتباط با بخشهای اجتماعی دیگر هستند شانس بیشتری
برای دسترسی به محدودهٔ وسیعتری از اطلاعات دارند. افراد برای دستیابی به
موفقیت بهتر است که با شبکههای گوناگونی ارتباط داشته باشند تا اینکه
ارتباطات زیادی درون یک شبکه داشته باشند. به طور مشابه افراد میتوانند
تأثیرگذاری و ایفای نقش به عنوان واسطه در برقراری ارتباط بین دو شبکه که
به هم متصل نیستند را تمرین کنند. (این کار پر کردن سوراخهای ساختاری
نامیده میشود)[۵]
آنالیز شبکههای اجتماعی چشمانداز متناوبی را
ایجاد میکند که در آن خواص افراد نسبت به ارتباطات و رشتههای میان آنها
در شبکه از اهمیت کمتری برخوردار است. این معبر ایجاد شدهاست تا برای
توضیح بسیاری از پدیدههای جهان واقعی مفید واقع شود، اما مجال کمتری برای
نمایندگیهای فردی باقی میگذارد تا توانمندیهای فردیشان روی موفقیت
تأثیرگذار باشد زیرا بخش زیادی از این توانمندیها درون ساختار شبکه باقی
میماند.
شبکههای اجتماعی برای بررسی چگونگی تأثیرات متقابل میان
تشکیلات، توصیف بسیاری از اتصالات غیررسمی که مجریان را به یکدیگر متصل
میکند، نیز مورد استفاده قرار گرفتهاست و در این زمینهها نیز به خوبی
برقراری ارتباطات فردی میان کارمندان در سازمانهای مختلف عمل میکند.
شبکههای اجتماعی نقش کلیدی در موفقیتهای تجاری و پیشرفتهای کاری ایفا
میکنند. شبکهها راههایی را برای شرکتها فراهم میکند که اطلاعات
جمعآوری کنند، از رقابت بپرهیزند و حتی برای تنظیم قیمتها و سیاستها با
هم تبانی کنند.
کانال تلگرام